Salsa

Oraz klubowe tańce latyno amerykańskie

SALSA – przeczytaj jak uczymy.

Nasze zajęcia grupowe SALSY.
W zajęciach grupowych skupiamy się przede wszystkim na tańczeniu Salsy, ale dodajemy też urozmaicenie w postaci innych tańców klubowych, takich jak Bachata czy klubowa Chacha. Jest to oderwanie się od głównego rytmu oraz okazja do zaadoptowania już znanych nam figur do innej rytmiki. Salsy na 2 nigdy nie proponujemy początkującym. Wprowadzamy ją dopiero na wyższych poziomach, gdyż jest to bardziej zaawansowana technika wymagająca od kursantów pewnego już doświadczenia z ruchem i swobodniejszej interpretacji muzyki.

Co chyba najważniejsze bardzo dużą uwagę zwracamy na bezpieczne i technicznie czyste prowadzenie. Nie uczymy choreografii na pamięć.

Program.
Dla każdego kto chce dobrze tańczyć Salsę czy inne tańce Latynoamerykańskie, ważnym jest by zrozumieć że nie dzieje się to z dnia na dzień. Oczywiście, że będzie to przyjemne, będziecie się podczas uczenia dobrze bawić, poznacie wiele osób z którymi miło spędzicie czas, ale będziecie także pocić się i męczyć, pracować fizycznie i mentalnie, napotkacie trudności które trzeba będzie przewalczyć i które pokonacie. Taniec i ruch wymagają czasu. Jeśli chcecie dobrze tańczyć Salsę, przygotujcie się na nowe hobby – któremu powinniście poświęcić rok by dobrze poznać podstawy.

Podstawa to dobrze ułożony program.
Pozwala on w stosunkowo krótkim czasie osiągnąć więcej, bo nie tracimy czasu na oduczanie się złych nawyków.

Podstawy: 3 poziomy.

Na pierwszym poziomie zaczynamy od wprowadzenia kroków podstawowych obydwu stylistyk salsowych: liniowej i nieliniowej, pokazując jak zazębiają się i jak można połączyć je w całość. Poznacie zarówno podstawowe figury liniowe takie jak obrót pod ręką, „Cross Body Lead” czy „Arm-Check„, jak i podstawowe figury nieliniowe zaczynając od „Guapea„, „kontry z przejściem„, czy „naprzemiennych obrotów„. W ten sposób zamiast zawężać repertuar taneczny do jednego rodzaju Salsy, pozwalamy naszym uczniom doświadczyć różnorodności, przeskakiwać z jednej stylistyki na drugą. Kursanci zdobywają umiejętności, które pozwolą im znaleźć się na każdym parkiecie i w przyszłości tańczyć z rozszerzoną dynamiką. Po pierwszym poziomie nauki salsy już możecie wyjść potańczyć.

Na drugim poziomie nauki salsy skupiamy się na technice dobrego prowadzenia w przypadku partnerów, a dla partnerek na technice układania ciała aby dobrze dać się prowadzić, równocześnie wprowadzając coraz bardziej zaawansowane figury z wielu form. Poprawna dynamika salsy w parze i dobry, wspólny rytm to podstawa dająca tancerzom lekkość, szybkość i czystość wykonania figur. Po poziomie drugim Wasza SALSA nabierze płynności a kombinacje staną się bardziej ciągłym tańcem niż zbiorem poodrywanych od siebie figur.

Poziom trzeci nauki salsy to praca nóg i rozbudowane kombinacje. Z dobrymi podstawami figurowymi z poziomu pierwszego i ze zrozumieniem wspólnej dynamiki i rytmiki z poziomu drugiego, skupiamy się na pracy nóg, która napędza parę i pozwala płynąć nad parkietem. Tutaj Wasza salsa rozwinie skrzydła i nabierze dynamiki i prędkości. Ten poziom nauki salsy, kończy pracę tancerzy na poziomie zdobywania wiedzy podstawowej i pozwala im przejść do grupy średnio zaawansowanej.

Poziom średnio zaawansowany.
Tutaj zaczyna się praca nad salsą jako całością. Zaczynamy ćwiczyć dłuższe sekwencje figur, pracować z przestrzenią, rytmem i muzykalnością. Partnerzy uczą się planować kombinacje do przodu i zmieniać je na zawołanie jeśli parkiet i pary dookoła tego wymagają. Partnerki pracują nad wypełnianiem przestrzeni i dodawaniem „oprawy” do figur prowadzonych przez partnera. Z pracy nad mechaniką Salsy która zajmowała poziomy 1, 2 i 3, przechodzimy do pracy nad estetyką ruchu. Zaczynają też się pojawiać elementy pracy solo oraz prowadzenie wielokrotnych obrotów.

Poziom Zaawansowany.
Ten Poziom jest dla tych, którzy już dobrze tańczą salsę i bez problemu znajdują się na parkiecie pełnym par. Tutaj zajmujemy się najbardziej zaawansowanymi technikami tanecznymi: wariacjami rytmicznymi, stylizacjami, przyspieszaniem i zwalnianiem wielokrotnych obrotów, obrotami wspólnymi, pracą solo i izolacjami, frazowaniem i elementami choreograficznymi.

Do każdej grupy salsowej można dołączyć w trakcie trwania kursu – warunkiem jest posiadanie odpowiedniego doświadczenia – wystarczy zadzwonić – wpaść na zajęcia, a my znajdziemy poziom odpowiadający Twoim wymaganiom.

 

Układy choreograficzne na bazie SALSY i innych tańców latynoamerykańskich 

Choreografię z salsy układa się w różnych celach. Najczęściej kojarzy się z występem, pokazem lub turniejem. Jest to wtedy bardzo intensywny kawałek naładowany figurami, dopracowany stylistycznie by zrobić na widzach lub sędziach jak najlepsze wrażenie.

Układanie choreografii salsy pod pokaz to – po wybraniu dobrego utworu – dopasowanie całej gamy przejść, by charakterystyczne momenty w muzyce były odpowiednio podkreślone przez przejścia pary tańczącej na parkiecie. To prawdopodobnie najbardziej zaawansowany rodzaj choreografii salsy – zazwyczaj zabiera najwięcej czasu i pracy ze strony choreografa który musi dopasować kroki do muzyki uwzględniając możliwości pary, a potem ze strony pary aby wyćwiczyć każde przejście do perfekcji.

Układanie choreografii turniejowej z salsy jest trochę inne. Tutaj nie skupiamy się aż tak bardzo na perfekcyjnym dopasowaniu figur salsowych do muzyki – bo nie wiemy jaki kawałek będzie puszczony podczas turnieju. Tutaj składamy tak zwane amalgamacje od małych i szybkich do dłuższych i bardziej wystylizowanych. Czasami zostawiamy parze wolną rękę co do kolejności – która przy różnych utworach może się zmienić.

W choreografii salsy może się zdarzyć też coś o wiele bardziej „normalnego”. Może ktoś bliski ma urodziny, albo rocznicę ślubu, i macie ochotę ich uraczyć pokazem salsywe własnym wykonaniu. Wtedy dobrze jest wybrać utwór i poskładać coś przynajmniej na dobre wejście. Taki układ nie musi mieć znamion profesjonalizmu bo nie jest oceniany przez zawodowców czy wysokiej klasy tancerzy. Powinien raczej być wyważony, dostosowany do możliwości pary i najczęściej z elementami humoru. Podpieramy się często w takich sytuacjach aktorstwem i „scenicznym ograniem”. Czasami bardzo proste pomysły dają idealne rezultaty np.: wystarczy że zamiast typowego „on przegina ją„, to partnerka przegnie partnera. Dodamy trochę aktorskiego animuszu, a proste pomysły ograne odpowiednią mimiką powodują że bawimy tańcząc.

Czasami zdarza się, że tańczenie improwizowane nie sprawia już parze wystarczająco przyjemności. Ich apetyt urósł w miarę tańczenia tak bardzo, że chcą więcej. Mają ochotę na tańczenie innego typu, bardziej intensywne. Wtedy trzeba złożyć choreografię treningową na bazie salsy, której ćwiczenie podniesie ich umiejętności, a przy okazji pomoże zapamiętać niektóre bardziej skomplikowane kombinacje do wykorzystania później, podczas tańczenia salsy na żywioł.

Czasami pary decydują się zawrzeć związek małżeński – i wtedy oczywiście musi być pierwszy taniec. W tym przypadku mamy do czynienia z ludźmi bez doświadczenia tanecznego, którzy muszą dobrze wypaść. Tutaj jest zawsze ciekawie i dzięki wzrastającej popularności tańca towarzyskiego coraz więcej par ma przynajmniej za sobą podstawowy kurs tańca – co pomaga w składaniu czy to pierwszego walca czy rumby.

W układaniu choreografii z salsy należy brać pod uwagę wiele czynników: Czy tańczymy na scenie, czy na tej samej podłodze gdzie stoją inni, czy będą nas oglądać z jednej strony czy z kilku, czy mamy dużo czy mało miejsca, jak dobrać a potem „pociąć” muzykę by choreografię salsy układało się łatwo, itp., itd. Niezależnie od tego czy para tańczy od wielu lat i jest doświadczona na parkiecie, czy nigdy nie była na kursie salsy – gdy przychodzi do układania choreografii salsowej ważne by mieć kogoś z chłodnym okiem kto spojrzy z zewnątrz i podpowie czego sami byśmy nie zobaczyli.